Як відбувається ліквідація державних шахт в Україні?

Автор: | 24.02.2017

Порядок ліквідації державних шахт визначає постанова КМУ № 939 від 27 серпня 1997 р. Аналітики житлово-комунальних та енергетичних програм Громадянської мережі ОПОРА проаналізували процедуру на потенційні корупційні загрози.

Зокрема, у процесі дослідження виникло питання, за якою саме процедурою визначені критерії відбору підприємств, стосовно яких складається техніко-економічне обгрунтування (ТЕО) недоцільності подальшої діяльності. Наприклад, таким критерієм може бути обсяг державних дотацій на одну тонну видобутого вугілля по підприємству, що продовжується 3-5 років поспіль.

Питання, пов’язані з ліквідацією чи консервацією гірничодобувного об’єкта або його ділянки, відпрацьовуються в проекті, який до затвердження підприємство — власник об’єкта подає на комплексну державну експертизу згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11 травня 2011 р. № 560 «Про затвердження Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи та визнання такими, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України».

Сьогодні доцільність ліквідації шахти визначається рішенням технічних нарад, що розглядають питання подальшої роботи державних вугледобувних підприємств (ДП), або у разі звернень від ДП з проханням розглянути ліквідацію певної збиткової шахти з метою оптимізації витрат підприємства.

ТЕО закриття шахти замовляється рішенням засідань Секції «Вугільна промисловість» Науково-технічної ради Міненерговугілля, що діє відповідно до наказу Міненерговугілля від 25.05.2011 № 150 «Про науково-технічну Раду Міністерства енергетики та вугільної промисловості України».

Також ТЕО складається на замовлення державних вугледобувних підприємств щодо недоцільності подальшої роботи певних шахт, на які замовники отримали позитивні експертні висновки.

На жаль, зараз збитки підприємства покриваються з державного бюджету і воно не має мотивації оптимізувати власні витрати та закривати збиткові шахти.

Ліквідація підприємства погоджується відповідною ОДА та зацікавленими ОВВ, а саме: Мінекономрозвитку, Мінфіном, профспілковими органами, керівником гірничого підприємства, органами гірничого нагляду, органами місцевого самоврядування, територіальним управлінням Держгірпромнагляду (нині — Держпраці).

Варто зазначити, що закриття шахти пов’язане, в першу чергу, із соціально-економічним напруженням внаслідок звільнення шахтарів. Тому ОМС та ОДА не дуже охоче погоджують це питання саме через загрозу безробіття шахтарів.

За результатами тендерних процедур Міністерство визначає проектний інститут, що розроблятиме ТЕО, проект та вартість ліквідації шахти.

Рекомендації ОПОРИ щодо подолання корупційних загроз у процедурі ліквідації збиткових вугледобувних підприємств

  • Відділу економіки зібрати та систематизувати інформацію щодо економічних показників збиткових підприємств, що є стабільно збитковими протягом останніх 3-5 років.
  • Визначити перелік економічних та соціальних показників, які сукупно впливають на довготривалу збитковість підприємства.
  • Визначити вплив кожного показника на ефективність роботи підприємства (у ранжуванні 1-5 балів).
  • Обробити інформацію, звести показники та впливовість показників у таблицю, вирахувати загальний показник збитковості.
  • Виконати ранжування шахт на основі зваженого впливу показників збитковості.
  • Виготовити зразок кінцевого документу (список з показниками та їхнє зведення).
  • Виконати зведення інформації за останні 3-5 років по збитковим підприємствам.
  • Оприлюднити список для аналізу та обговорення.
  • Провести громадське екпертне обговорення доцільності ліквідації або субсидування збиткових підприємств.
  • Провести публікацію даних щодо збиткових шахт з періодичним оновленням на сайті Міністерства.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *