Енергоефективність по-англійськи 0 229

Великобританія – країна-посібник для усієї Європи з енергетичної ефективності. Для України досягнення досвіду Сполученого Королівства є далеким, проте вельми бажаним обрієм. Пропонуємо Вам подивитися, який шлях подолала Англія, щоб стати країною-взірцем з найефективнішим використанням енергетичних ресурсів.

Насправді, «енергетичний переворот» в Англії розпочався у 80-х роках минулого століття. Віковічна могутня країна зіштовхнулася з проблемою вичерпання своїх власних природних ресурсів та розумінням потреби вирішення цього питання на найсерйознішому рівні, адже енергетична незалежність є чи не найпершим показником добробуту країни в наш час.

Слід зауважити, що Великобританія – країна з потужним паливно-енергетичним комплексом, яка володіє значними для Європи запасами нафти, газу та вугілля. Загальні доведені запаси нафти Королівства складають приблизно 25 мільйонів барелів нафти. Країна є активним учасником світової нафтової торгівлі, експортуючи та імпортуючи нафту. Найбільші родовища були відкриті в 1970-х роках і в даний час практично вичерпані: починаючи з 1999 р. видобуток нафти постійно падає. Газова інфраструктура Великобританії також добре розвинена і включає в себе 166 морських газових платформ на 135 родовищах, 33 трубопроводи протяжністю 11 тис. км і 7 терміналів. Доведені запаси газу Королівства на початок 2007 року становили 480 млрд. кубічних метрів, вони також стрімко скорочуються. Тривалий час Великобританія була «газовим» островом: національний видобуток газу покривав потреби економіки та населення, а надлишок газу експортувався. Однак у зв’язку з постійним зростанням попиту на газ ситуація сильно змінилася. У 2004 р. Великобританія вперше починає імпортувати газ з інших європейських країн, в основному з Норвегії.

Для більшості економічно стабільних країн питання захисту навколишнього середовища є вкрай важливими. У 80-х роках основними джерелами одержання електрики у Великобританії були вугілля (80%) і ядерне паливо (20%). І це призводило до великого викиду СО2. У той же час в силу екологічних та низки економічних причин уряд Великобританії прийняв рішення щодо проведення політики скорочення частки вугільної промисловості в енергетиці країни, почалися реформи, спрямовані на приватизацію та лібералізацію газового ринку і лібералізацію ринку електрики. У 1985 р. була проведена приватизація газової монополії British Gas, а в 1986 р. був прийнятий закон, який передбачав можливість придбання газу за вільними, договірними, а не державними цінами. З того моменту і станом на сьогодні в Англії існує 17 компаній-постачальників газу та електрики та 3 подібні компанії у Північній Ірландії. Іншими словами, кожен мешканець будь-якого міста Англії може обрати зручного саме для нього постачальника. Це нагадує послуги Всесвітньої мережі Інтернет, де кабель один, а провайдери – різні. Таким чином, в Англії є жива та сильна конкуренція, а це, не секрет, породжує якість.

Проте найбільшим чинником, який підштовхував уряд Сполученого Королівства змінити напрямки регулювання енергетичного сектора, була і є потреба захисту навколишнього середовища. Це стимулювало працювати над недосконалістю ринку енергії, а саме: над стимулюванням та економічною допомогою молодим енергетичним компаніям, заохоченням науково-дослідної діяльності та фінансуванням розробки нових технологій, створенням нового типу «ідеального» споживача, урегулюванням орендних відносин (наприклад, високі витрати орендаря на опалення старої будівлі з поганою ізоляцією як результат бездіяльності домовласника). Також, існував соціальний фактор: представники бідного прошарку британського суспільства витрачали більшу частину своїх доходів на оплату рахунків за електрику.

90-і роки у Великобританії були відзначені новою екологічною політикою, початок якої поклала Маргарет Тетчер. Зміна курсу була ознаменована прийняттям в 1990 р. першого стратегічного політичного документа під назвою «Біла книга: Це загальна спадщина». З того моменту приділяється велика увага відновлюваним джерелам енергії як інструменту боротьби зі зміною клімату. Кіотський протокол також вплинув на енергетичну стратегію Англії: з 1997 р. Великобританія була  зобов’язана скоротити викиди СО2 на 8%. Саме ці події та факти ґрунтовно вплинули на розвиток ринку енергозберігаючих товарів та послуг Англії.

У зв’язку з цим сформувалося енергоефективне лобі, яке складалося з представників екологічних організацій, виробників енергозберігаючої продукції, представників, які боролися з енергетичної бідністю, осіб, зайнятих у розробці різних стандартів, і місцевих активістів. У 1990-і роки було запущено кілька державних програм з енергоефективності, зокрема у сфері житлових будівель: програма Міністерства навколишнього середовища з підвищення енергоефективності в житлових будинках (“Home Energy Efficiency Scheme”) і програма поширення кращих прикладів і практик підвищення енергоефективності (“Energy Efficiency Best Practice Programme”); були створені спеціальні консультаційно-інформаційні центри для навчання населення. Основними установами, що займалися цими ініціативами, були Міністерство навколишнього середовища і заснований в 1992 році Енергозберігаючий траст. Певні функції по просуванню ефективного використання енергії також здійснювали Служба з регулювання електрики (“Office of Electricity Regulation” або “Offer”) і Служба з питань газопостачання (“Office of Gas Supply” або “Ofgas”).

У 1994 р. була запущена перша програма Offer – «Стандарти енергетично ефективної діяльності» (“Energy Efficiency Standards of Performance”) для державних енергозбутових компаній в Англії та Уельсі строком до 1998 р., яка була згодом була продовжена до 2000 р. За цією програмою, державні електрокомпанії повинні були дотримуватися встановлених вимог щодо заощадження певної кількості енергії. Фінансування програми здійснювалося за допомогою стягування додаткової плати у розмірі 1 фунта стерлінгів на рік з кожного клієнта компаній. Подібні програми діяли і для газових компаній.

До 2001 року енергетична ефективність стала невід’ємним елементом енергетичної політики Великобританії. Новий загальний регулятор Служба ринків газу та електрики (“Office of Gas and Electricity Markets” або “Ofgem) був поставлений перед завданням підвищення енергетичної ефективності.

Наразі головним держорганом, який займається питаннями енергоефективності є Міністерство  енергетики та зміни клімату (www.decc.gov.uk). Воно спирається на «Закон про енергію» 2010 р., «Закон про зміну клімату» 2008 р., «Закон про енергію» 2008 р., «Закон про планування» 2008 р. тощо. Основними довгостроковими цілями енергетичної політики Великобританії є, по-перше, боротьба зі зміною клімату за допомогою скорочення емісії парникових газів і, по-друге, забезпечення розвитку надійної, чистої і доступної електроенергії на тлі постійно зростаючої залежності від імпортованого палива.

Зараз діє ряд фінансових механізмів, покликаний стимулювати інвестиції в низьковуглецеві технології і їх використання. Це, наприклад, виділення 3,2 млрд фунтів стерлінгів на програми в житлових будинках та населених пунктах; проект «Ближче до розумного майбутнього» – установка розумних лічильників у кожному будинку у Великобританії до 2020 р. (“Smart Metering Implementation Programme”); соціально відповідальні ціни на електроенергію для населення (в першу чергу це стосується пенсіонерів); механізм заохочення та матеріальної підтримки тим підприємствам чи звичайним мешканцям, які використовують відновлюванні джерела для видобутку енергії; проведення конкурсів між населеними пунктами на звання найнижчого за рівнем СО2 міста з певним призовим фондом; механізм вибору споживачем способу споживання енергії і його можливість економити на рахунках (наприклад, компанія, що займає 12 місце в рейтингу усіх енергетичних постачальників, «E.ON Energy» пропонує 4 різні пакетні плани по регулюванню ціни на газ та електроенергію).

Як бачимо, уряд Англії робить усе, аби не допустити енергетичної залежності країни. А для цього потрібні помірковані та виважені кроки. Тому нам слід набиратися терпіння та переймати вдалі досвіди. 

Попередня новинаНаступна новина

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вибір редактора