Протягом 2014-2016 років в Україні відбувалось поетапне зростання тарифів на електричну енергію. Відповідно до даних НКРЕКП, основні причини наступні:
- Відповідно до даних НКРЕКП, станом на початок 2015 року домогосподарства сплачували лише 21% від собівартості електроенергії;
- недопущення розбалансованості системи електроенергетики, щоб унеможливити віялові відключення;
- зростання вартості імпортованого пального: природний газ, вугілля, ТВЕЛ для АЕС, а також обслуговування і погашення валютних кредитів Енергоатому, Укренерго, Укргідроенерго;
- необхідність модернізації, ремонтів – середній знос енергоблоків 60%;
- втрати при транспортуванні електричної енергії та великий відсоток зношення електричних мереж.
Щоб вирішити ці питання, підприємства у сфері постачання електричної енергії повинні розробити та затвердити в НКРЕКП інвестиційні програми.
Яким чином інвестиційні програми впливають на тарифи у сфері енергопостачання?
Інвестиційна програма – це план використання коштів для підвищення рівня надійності та економічності роботи основних фондів, яка містить комплекс зобов’язань ліцензіата на період її виконання щодо розвитку ліцензіата, джерела фінансування, графік виконання та пояснювальну записку.
Упровадження заходів інвестиційної програми дозволить оновити систему передачі електричної енергії, зробить її надійнішою, зменшить втрати при передачі електричної енергії та витрати на експлуатацію мереж.
Відповідно, чим якісніше інвестиційна програма розроблена і впроваджена, тим менше витрачає підприємство на постачання електричної енергії для нас з вами.
Ще один позитивний наслідок правильної реалізації інвестиційної програми – зниження витрат та втрат, а отже – і зниження тарифу, у якому закладаються витрати. Бо наразі тариф вираховується через «витрати плюс»: чим вищі витрати – тим вищий тариф.
Складові інвестиційної програми
Для підприємств у сфері постачання електричної енергії порядок формування інвестиційних програм затверджений постановою НКРЕКП № 1627 від 13.12.2012.
Відповідно до п 2.7. постанови № 1627, обсяги інвестицій визначає ліцензіат, виходячи з технічного стану основних фондів та інших активів, принципів економічної доцільності запровадження відповідних заходів, а також з урахуванням впливів цих заходів на рівень тарифів на передачу і постачання електричної енергії та роздрібних тарифів на електричну енергію.
Інвестиційна програма містить такі розділи:
- Будівництво, модернізація та реконструкція електричних мереж та обладнання.
- Заходи зі зниження нетехнічних витрат електричної енергії.
- Впровадження та розвиток автоматизованих систем диспетчерсько-технологічного керування (АСДТК).
- Впровадження та розвиток інформаційних технологій.
- Впровадження та розвиток систем зв’язку.
- Модернізація та закупівля колісної техніки.
Громадянська мережа ОПОРА вже провела аналогічне дослідження виконання інвестиційних програм у сфері теплопостачання.
В інвестиційних програмах підприємств ТКЕ щодо кожного заходу запланована ефективність від його впровадження, а саме, яку кількість коштів та умовного палива буде заощаджено, а також як виконання конкретних заходів впливатиме на економію фонду заробітної плати на підприємстві.
При цьому, відповідно до п. 2.3.6 Постанови № 1627, в інвестиційній програмі мають бути зобов’язання ліцензіата щодо зниження технологічних та/або понаднормативних витрат електричної енергії за результатами виконання запланованих заходів.
Однак, проаналізувавши інвестиційні програми підприємств електропостачання, ми виявили, що з 6 пунктів лише 2 містять відомості про втрати електричної енергії. А отже, немає інформації, що дасть реалізація заходів: економію при закупівлі електричної енергії у ДП «Енергоринок» чи збільшення корисного відпуску. У першому випадку мова йде про економію коштів, а в другому – про отримання їх більшої кількості. Інформація щодо доцільності впровадження інших пунктів інвестиційної програми відсутня.
Особливості аналізу реалізації інвестиційних програм підприємств у сфері електропостачання
Враховуючи важливість та актуальність питання, Громадянська мережа ОПОРА вирішила провести аналіз затверджених та виконаних інвестиційних програм у містах-партнерах проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні».
ОПОРА зробила запит до НКРЕКП стосовно надання в електронному вигляді інвестиційних програм з графіком затвердження, впровадження, з підтвердженням та фактичними результатами впровадження інвестиційних програм підприємств електропостачання.
У відповідь ми отримали посилання на сайти енергопостачальних організацій, де розміщено інвестиційні програми та звіти щодо їхнього виконання.
- ПАТ «Прикарпаттяобленерго»
- ПАТ «Дніпрообленерго»
- ВАТ «Тернопільобленерго»
- ПАТ «Сумиобленерго»
- ПАТ «Чернігівобленерго»
- ПАТ «ЕК «Херсонобленерго»
- ПАТ «Хмельницькобленерго»
- ПАТ «Київенерго»
- ПАТ «Львівобленерго»
- ПАТ «Рівнеобленерго»
- ПАТ «Вінницяобленерго»
- ВАТ «Запоріжжяобленерго»
- ПАТ «Волиньобленерго»
- ПАТ «ДТЕК Донецькобленерго»
Контроль за тим, як ліцензіат виконує інвестиційну програму, відбувається шляхом аналізу звітів та проведення планових і позапланових перевірок діяльності ліцензіата відповідним структурним підрозділом апарату НКРЕКП та територіальним підрозділом НКРЕКП у регіоні.
Тобто, НКРЕКП має перевіряти виконання інвестиційної програми та складати відповідні акти перевірок.
Окремі акти перевірок знаходяться на сайті НКРЕКП, але інформація щодо виконання підприємством тарифу та інвестиційної програми замальовані білим кольором (див. акт перевірки, стор. 10).
Аналітики Громадянської мережі ОПОРА надіслали до НКРЕКП запит щодо надання актів перевірки виконання інвестиційних програм та на основі отриманої інформації підготували відповідний аналіз.