Всі приховані понаднормативні втрати не можуть бути закладені у тариф, – експерт

Автор: | 26.05.2016

Спеціально для ІП ЖИТЛО підготував Денис Кравченко

Різниця в тарифах – це відшкодування із бюджету суми грошей за невідповідність між встановленими цінами на житлово-комунальні послуги та їхньою реальною собівартістю. Закон України від 16 липня 2015 року № 626-VIII «Про внесення змін до деяких законів України у сфері комунальних послуг» передбачає, що з 1 січня 2016 року відсутні правові підстави для виникнення «нової» різниці в тарифах, яка має бути компенсована з державного бюджету. Різниця, яка існувала станом на 01.01.2016 року, повинна бути відшкодована до 1 липня 2017 року.

Однак, як вважає Мінрегіон, нова різниця в тарифах виникає через те, що Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП) несвоєчасно приймає рішення щодо коригування тарифів. Саме тривала процедура прийняття таких рішень приводить збитків підприємств, які мають бути відшкодовані.

Звісно, НКРЕКП має розуміти, що при прийнятті рішень щодо зростання тарифів на паливо та енергетичні ресурси, тарифи підприємств ЖКГ також будуть коригуватись. На думку аналітиків Громадянської мережі ОПОРА, коригування тарифів на житлово-комунальні послуги повинно відбуватися автоматично.

Протягом 2014-2016 років спостерігалось значне збільшення вартості основних виробничих витрат комунальних підприємств, зокрема зростання вартості електроенергії – на 54%, природного газу – на 129%, мінімальної заробітної плати працівників – на 12,5%.

Однак, доки автоматичного коригування тарифів не відбувається, підприємства дійсно несуть збитки, які мають за рахунок чогось компенсуватися. За звітними даними обласних, Київської міської державних адміністрацій середній рівень відшкодування по підприємствам становить:

  • для підприємств теплопостачання – 68,1%,
  • для підприємств водопостачання та водовідведення – 85%.

За даними Мінрегіону, динаміка заборгованості щодо відшкодування різниці в тарифах за два місяці 2016 року збільшилась по країні на 527,3 млн грн.

Другою проблемою Мінрегіон вважає зменшення обсягу реалізованої продукції відносно планових показників.

Тобто, у тариф закладені планові показники з однією кількістю лічильників, а за фактом споживачі встановили значно більше пристроїв обліку, тому реалізація буде зменшуватись порівняно із плановими показниками. Це призводить до зростання питомих втрат та збільшення відсотка виробничих втрат, які в подальшому обліковуються як понаднормативні та мають бути виключені з тарифу.

Дійсно, нормативні показники, як свідчить практика, значно більші за фактичне використання. Тому підприємства втрачають свої обороти, бо споживачі сплачують лише за реально отримані послуги. Звідси виникають втрати, які закладені в тариф та сплачуються споживачами.

Громадянська мережа ОПОРА провела моніторинг підприємств житлово-комунального господарства щодо якості наданих послуг з централізованого теплопостачання та гарячого водопостачання. Об’єктами дослідження стали 10 будинків, які обслуговує ПАТ «Київенерго» та ТОВ «Евро-реконструкція». Результат продемонстрував, що за фактом в усіх випадках температура гарячої води на вводі у будинок була нижче нормативної.

Це дає можливість говорити, що такі збитки комунальних підприємств не мають бути закладені у тариф під видом нормативного споживання.

Відповідно до листа Міністерства фінансів України від 05.05.2016 №31-06330-01/6-2/12852, станом на 1 січня 2016 року відсутні правові підстави для нарахування різниці в тарифах. Звіти ліцензіатів НКРЕКП свідчать, що рівень фактичної собівартості послуг деяких підприємств перевищує рівень встановлених тарифів, що пов’язано з понаднормативними та неефективними втратами.

Проте це не може бути підставою для отримання бюджетних коштів. Рішення Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів субвенції з державного бюджету 2014-2015 рр. пропонує доручити Мінрегіону та Держаудитслужбі провести разом з місцевими органами влади верифікацію заборгованості з різниці в тарифах, яка утворилась та не відшкодована станом на 01.01.2016 р.

Аналітики Громадянської мережі ОПОРА вважають, що таке явище, як різниця в тарифах, повинно зникнути через велику вірогідність корупційних ризиків. Адже після всіх погоджень для отримання різниці в тарифах, виникає багато запитань.

Зрозуміло, що тариф має покривати всі економічно обґрунтовані витрати. Національний регулятор повинен ретельно аналізувати діяльність підприємств та перевіряти надані ними звіти, відслідковувати якість наданих послуг та виконання інвестиційних програм.

Всі приховані понаднормативні втрати не можуть бути закладені у тариф. Споживачі повинні сплачувати за фактично спожиті якісні послуги.

На думку представників ОПОРИ, обов’язково має бути проведена перевірка комунальних підприємств із залученням громадськості. І відслідковувати потрібно не тільки різницю в тарифах – має бути всебічний аналіз процесу виробництва, транспортування та реалізації послуг. Саме ці три етапи впливають на величину різниці в тарифах, оскільки приховують понаднормативні втрати. 

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *