ОПОРА 2016: житлово-комунальні та енергетичні програми 0 11

 МЕТА ДІЯЛЬНОСТІ 

  • Сприяння самоорганізації громадян для прийняття колективних рішень щодо управління та енергомодернізації жилого фонду
  • Адвокатування реформ у житлово-комунальній та енергетичній сферах
  • Забезпечення якісного публічного врядування у сферах енергетики та комунальних послуг

 ЗАВДАННЯ НАПРЯМКУ 

  • Сприяння формуванню відповідального та організованого власника у багатоквартирному будинку – громади, здатної вирішувати свої проблеми
    на рівні будинку.
  • Сприяння впровадженню енергоощадних заходів на індивідуальному та колективному рівні.
  • Сприяння формуванню енергоефективної та екологічної поведінки членів територіальних громад.
  • Інформування громадян про їхні права та обов’язки як споживачів комунальних послуг, механізми доступу до інформації
    та громадського захисту.
  • Сприяння впровадженню реформ у житлово-комунальній та енергетичній сферах.
  • Запобігання корупції у сфері ПЕК та ЖКГ через співпрацю та синергію активних громадян.
  • Зростання експертного потенціалу місцевих активістів ОПОРИ та розширення внутрішньої мережі.
  • Формування та зміцнення мережі прихильників і партнерів ОПОРИ.

 АКТИВІЗАЦІЯ ГРОМАДЯН ДЛЯ УЧАСТІ У СУСПІЛЬНО-ПОЛІТИЧНИХ ПРОЦЕСАХ 
Мета – формування суспільної культури енергоощадності,
впровадження енергоефективних заходів у будинках

Інформаційно-просвітницькі заходи з енергозбереження

В рамках Проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні» Громадянська мережа ОПОРА у 2016 році організувала, взяла участь або стала співорганізатором 223 публічних заходів з енергоефективності та альтернативних джерел енергії.

Представники Громадянської мережі ОПОРА протягом 2016 року написали та розмістили 81 аналітичний матеріал, історії успіху, інтерв’ю з головами ОСББ, державними службовцями профільних відомств міст-партнерів MERP: Рівне, Київ, Херсон, Чернігів, Тернопіль, Кривий Ріг, Дніпро, Вінниця, Івано-Франківськ, Луцьк, Львів, Суми, Павлоград, Кам’янець-Подільський,
Хмельницький.

Основну частину заходів ОПОРА провела у центрах зайнятості та з соціально незахищеними верствами населення. На заходах були присутні близько 9838 особи, з них 4640 чоловіків та 5176 жінок.

Інформаційні матеріали поширювалися серед ініціативних груп зі створення ОСББ, жителів багатоквартирних будинків, соціально незахищених верств населення, працівників бібліотек та вчителів, працівників центрів зайнятості, студентів, у навчальних закладах, депутатів, представників виконавчого комітету, громадських організацій.

Роздаткові матеріали, які розповсюджувала ОПОРА

  • «Енергозбереження»
  • «Енергозбереження в будинку»
  • «Бракує тепла?»
  • «Чиста енергія – чисте майбутнє»
  • «Програма підтримки населення, ОСББ та ЖБК до впровадження енергоефективних заходів»

Тижні сталої енергії

У 2016 році у містах партнерах MERP відбулися Тижні сталої енергії: Тернопіль, Львів, Луцьк, Чернігів, Суми, Вінниця, Івано-Франківськ, Рівне, Херсон.

На Тижнях сталої енергії Громадянська мережа ОПОРА проводила брейн-ринги для дітей, майстер класи, квести на тематику енергозбереження та скорочення викидів CO2, доповідала на круглих столах, організовувала інформаційні зустрічі, брала участь у виставках, демонструючи конструктори, які працюють на альтернативній енергії.

Тиждень сталої енергії у Тернополі відвідали представники Європейського союзу, міжнародних фінансових та донорських організацій, працівники міністерств та державних органів України, міські голови українських міст, представники комунальних підприємств та громадянських організацій.

План дій зі сталого енергетичного розвитку міста (ПДСЕР)

У 2016 році у шести містах-партнерах Проекту відбулися громадські слухання або презентації Планів дій зі сталого енергетичного розвитку (ПДСЕР).

Громадянська мережа ОПОРА організувала громадські слухання у Рівному, Тернополі та Сумах. У містах Хмельницький, Вінниця та Херсон ОПОРА забезпечила інформаційний супровід обговорень.

 СТВОРЕННЯ НОВОЇ ЯКОСТІ ПОЛІТИК 
Мета – впровадження політики сталого енергетичного розвитку на національному та місцевому рівнях через адвокатування та прийняття Державної стратегії низьковуглецевого розвитку, Муніципальних планів дій зі сталого енергетичного розвитку, Державної та місцевих програм підтримки енергоефективності, впровадження та підтримку діяльності Фонду енергоефективності; залучення приватних інвестицій в житлово-комунальне господарство, енергоефективність та відновлювані джерела енергії.

Імплементація закону 417-8 «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку»

З метою імплементації закону прийнято підзаконні акти, для прийняття яких ОПОРА здійснювала адвокаційну кампанію та брала участь у підготовці текстів документів, зокрема: постанова Кабінету Міністрів України № 301 від 20 квітня 2016 року «Про порядок списання багатоквартирних будинків»; наказ Мінрегіону № 150 від 13 червня 2016 року «Про затвердження Порядку проведення конкурсу з призначення управителя багатоквартирного будинку».

Житлово-комунальні послуги

ОПОРА брала участь у робочій групі з підготовки до другого читання проекту Закону «Про житлово-комунальні послуги» (р.н. 1581-д) та низці секторальних нарадах щодо проблемних питань проекту закону. Також ОПОРА залучала громадські організації до обговорення питання комерційного обліку та організації взаємовідносин між споживачами та надавачами комунальних послуг. Зокрема, відбулися дискусії з експертами «Реанімаційного пакету реформ».

ОПОРА брала участь у низці робочих груп Комітету Верховної Ради України з питань містобудування, ЖКГ і регіональної політики підготовки проекту закону «Про житлово-комунальні послуги» до другого читання, здійснювала адвокаційну кампанію для пришвидшення його прийняття.

Комерційний облік

ОПОРА провела ряд переговорів із представниками Кабінету Міністрів України та народними депутатами щодо реєстрації проекту закону «Про комерційний облік комунальних послуг». Авторами документу стало 12 народних депутатів з різних фракцій.

Громадянська мережа ОПОРА брала участь у низці засіданнях Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і ЖКГ щодо розгляду проекту закону «Про комерційний облік комунальних послуг» – до першого читання, здійснювала адвокаційну кампанію для прискорення його прийняття. Законопроекти схвалено Комітетом до другого та першого читання відповідно. За результатами засідання Комітету прийнято рішення щодо проведення Дня житлово-комунального господарства 20 жовтня 2016 року та винесення законопроекту на розгляд Верховної Ради України як першочергового.

Енергоефективність будівель

ОПОРА висвітлювала діяльність Уряду з підготовки законопроекту «Про енергоефективність будівель» та узгодження його з Енергетичним співтовариством, а також наголошувала на необхідності його прийняття під час публічних заходів. Законопроект отримав схвалення Енергетичного співтовариства та був підтриманий профільним Урядовим комітетом.

Громадянська мережа ОПОРА брала участь у низці засідань Комітету Верховної Ради України з питань будівництва, містобудування і ЖКГ щодо розгляду проекту закону «Про енергоефективність будівель».

Енергосервісні контракти

Громадянська мережа ОПОРА працювала над просуванням проекту Закону України «Про внесення змін до Закону України «Про запровадження нових інвестиційних можливостей, гарантування прав та законних інтересів суб’єктів підприємницької діяльності для проведення масштабної енергомодернізації» (щодо механізму закупівлі енергосервісу) (реєстр. № 4549 від 29.04.2016).

Було проведено низку переговорів з експертами Реанімаційного пакету реформ, посадовцями та народними депутатами щодо висвітлення питання про необхідність прийняття відповідного законодавчого акта. У підсумку законопроект розглянутий Верховною Радою України та прийнятий за основу 4 вересня 2016 року.

Фонд енергоефективності

Громадянська мережа ОПОРА зверталася до Мінрегіону стосовно висвітлення на офіційному веб-сайті міністерства проектів нормативно-правових актів, зокрема проекту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції впровадження механізмів стабільного фінансування заходів з енергоефективності (створення Фонду енергоефективності)».

Незважаючи на інформаційний запит ОПОРИ щодо порушення низки положень законодавства стосовно процесу прийняття нормативно-правових актів, проект акта не було розміщено на сайті для обговорення. На виконання прийнятої Концепції впровадження механізмів стабільного фінансування заходів з енергоефективності (створення Фонду енергоефективності) Мінрегіон розробив проект плану заходів щодо її реалізації. Відповідний нормативно-правовий акт подано на розгляд Уряду 05.12.2016, однак розглянуто відповідний проект розпорядження не було.

Державна Програма «теплі кредити»

ОПОРА залучала громадські організації та ОСББ до лобіювання продовження держпрограми з підтримки енергоефективності/програми «теплих кредитів» на 2016-й рік. У результаті кампанії Кабінет Міністрів України прийняв рішення щодо забезпечення у 2016 році співфінансування з державного бюджету енергоефективних заходів у житлових будинках.

ОПОРА здійснювала моніторинг реалізації програми «теплих кредитів» для ОСББ, популяризацію цього механізму підтримки заходів з енергоефективності та внесення змін до держпрограми з метою поширення її на діяльність управителів і ЕСКО-компаній за дорученням співвласників, а також розширення кількості уповноважених банків.

ОПОРА забезпечувала громадське обговорення та консультації з представниками Ресурсних центрів для ОСББ. Також Громадянська мережа ОПОРА брала участь у низці публічних заходів із закликами продовжити дію Програми у 2017 році.

Реформа теплокомуненерго та створення конкурентного ринку тепла

За участі Громадянської мережі ОПОРА прийнято Закон України «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств
централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії» № 1730-VIII (набрав чинності 30 листопада 2016 року).

Протягом 2016 року ОПОРА брала участь у засіданнях робочої групи з розробки пропозицій щодо розвитку конкурентного середовища у сфері виробництва теплової енергії. 26 жовтня 2016 року на засіданні робочої групи схвалено Концепцію впровадження конкуренції в централізованому теплопостачанні України.         

Громадянська мережа ОПОРА брала участь у розробці проекту розпорядження Кабінету Міністрів України «Про схвалення Концепції реалізації державної політики у сфері теплопостачання».

У рамках адвокатування реформи теплопостачання Громадянська мережа ОПОРА висвітлювала процес імплементації закону про незалежного національного регулятора у сфері енергетики і комунальних послуг, інформувала громадськість про інвестиційні програми підприємств-монополістів, здійснювала моніторинг рівня оснащення приладами обліку тепла, а також досліджувала механізми захисту прав споживачів комунальних послуг.

Громадянська мережа ОПОРА підготувала дорожню карту реалізації закону, спрямованого на реструктуризацію боргів тепло- та водопостачальних підприємств.

Низьковуглецевий розвиток України та чиста енергія

Громадянська мережа ОПОРА у 2016 році займалась інформаційним супроводом реалізації Плану дій із розробки Стратегії низьковуглецевого розвитку України.

Представники Громадянської мережі ОПОРА:

  • долучились до організації двох конференцій «Низьковуглецевий розвиток в Україні»;
  • організували прес-брифінг «Низьковуглецевий розвиток в Україні: вимоги Паризької угоди»;
  • долучилась до організації трьох засідань для шести Технічних робочих груп з розробки Стратегії низьковуглецевого розвитку України;
  • модерували роботу Технічної робочої групи з транспорту в рамках розробки Стратегії низьковуглецевого розвитку України.

В рамках реалізації Плану дій із розробки Стратегії низьковуглецевого розвитку України, Громадянська мережа ОПОРА взяла участь у 21 заході: відвідувала круглі столи, конференції та акції, що стосуються політик у сфері зміни клімату.

Пілотний проект біоенергетичного кооперативу у с. Северинівка

Для реалізації пілотного проекту зі створення першого в Україні біоенергетичного кооперативу із метою заміщення викопного палива на альтернативне Громадянська мережа ОПОРА підготувала низку документів:

  • розробила концепцію переходу жителів села на твердопаливні котли та створення виробництва брикетної лінії для забезпечення населення біопаливом;
  • підготувала економічне обґрунтування створення мікро-гідроелектростанції, сміттєпереробної станції та встановлення біоочисної споруди для центрально водопостачання та водовідведення;
  • сформувала концепцію «Формування енергетичної сталості сільських громад в умовах децентралізації»;
  • розробила проект програми для майбутніх семінарів «Досвід заміщення імпортованих енергоносіїв місцевими видами палива на прикладі пілотної громади с. Северинівки»;
  • підготувала матеріали для презентації «Стратегія зеленого розвитку Северинівської об’єднаної територіальної громади»;
  • підготували концепцію «Формування енергетичної сталості сільських громад в умовах децентралізації».

 ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЯКІСНОГО ПУБЛІЧНОГО УРЯДУВАННЯ 
Мета – забезпечення справедливого державного регулювання на ринку комунальних послуг та енергетики через формування політичної та фінансової незалежності Нацрегулятора (НКРКП); забезпечення доступу до інформації щодо тарифоутворення та діяльності підприємств у сфері ПЕК та комунальних послуг через адвокаційні кампанії для прийняття низки нормативно-правових актів; зменшення рівня корупції в енергетиці та ЖКГ через створення антикорупційного інформаційного фону, поширення антикорупційних кейсів серед громадськості та активістів та адвокаційні кампанії для зміни законодавства.

Запобігання корупції в енергетиці та ЖКГ

Основними партнерами у процесі побудови неформальних коаліцій НГО та журналістів виступили громадські організації Інститут права і демократії, Центр протидії корупції, DiXi Group та колективи журналістських розслідувань «Схеми», «Наші гроші», «Слідство.Інфо», а також більше 20-и локальних НГО.

ОПОРА долучилася до антикорупційної навчальної програми Інституту права і демократії «Майстерня активних громадян», де представила кампанію «АНТИЛАПА». Було проведено 48 регіональних семінарів, у яких взяли участь понад 752 учасників-активістів із сіл, селищ, міст та районів, 100 залучених експертів.

Також ОПОРА здійснювала інформаційний супровід трьох регіональних кейсів щодо прозорості та обґрунтованості тарифів комунальних послуг (два дослідження) та зловживання у питаннях виділення землі під газові вишки (адвокаційна кампанія).

Протягом 2016 року ОПОРА підготувала, оприлюднила і поширила серед громадських активістів і журналістів дві антикорупційні методики: «Методика моніторингу виконання повноважень ОМС щодо газовидобувних операторів» та «Методика антикорупційного моніторингу формування тарифів на комунальні послуги».

У результаті інформаційно-адвокаційної діяльності Громадянської мережі ОПОРА скасовано непрозорий тендер ПАТ «Укргазвидобування» на здійснення 100-а гідророзривів пласту через порушення процедури тендерних закупівель та відсутність екологічної експертизи.

ОПОРА послідовно висвітлювала процес довкола конкурсу на реалізацію проекту з видобутку сланцевого газу на Юзівській площі, публікуючи новини та аналітичні матеріали.

Крім того, Громадянська мережа ОПОРА взяла участь у забезпеченні прозорості проведення тендеру «Укргазвидобування» на здійснення 100-а гідророзривів пласту. У результаті вдалося ініціювати проведення нових тендерів та знизити очікувану вартість на 30%.

Формування політичної та фінансової незалежності Нацрегулятора (НКРКП)

Громадянська мережа ОПОРА здійснювала адвокатування прийняття законопроекту р.н.2966-д «Про національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики і комунальних послуг».

ОПОРА висвітлювала процес проходження законопроекту на всіх етапах. Проект закону про Національного регулятора було включено до пріоритетів ініціативи «Реанімаційний пакет реформ». 14 липня 2016 року ОПОРА та експерти енергетичного сектору РПР підготували та розповсюдили у ЗМІ заяву щодо необхідності ухвалення законопроекту 2966-д. Проте, на своєму засіданні Верховна Рада не змогла ухвалити закон, у зв’язку з чим його розгляд було перенесено на осінь.

20 вересня було поширено чергову заяву РПР у ЗМІ з вимогою негайного ухвалення законопроекту. 22 вересня біля будівлі Верховної Ради України активісти Громадянської мережі ОПОРА, ГО «Український центр європейської політики» та DiXi Group провели акцію щодо вимоги прийняти у повторному другому читанні законопроекту «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг» (№ 2966-д).

27 вересня в Українському кризовому медіа-центрі відбулася дискусія на тему «Вони рахують – ми контролюємо: чого очікувати (і що вимагати) від енергетичного регулятора після прийняття нового закону?», присвячена прийнятому 22 вересня 2016 року Закону України «Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг». Експерти наголосили на необхідності публічності і прозорості роботи національного регулятора та залученні громадськості до обговорень проектів рішень комісії.

Крім того, у процесі адвокатування закону Громадянська мережа ОПОРА брала участь у робочих групах та телевізійних ефірах.

 НАВЧАЛЬНІ ПРОГРАМИ 

Академія відповідального власника житла

У 2016 році проект «Академія відповідального власника» продовжився за підтримки IFC (група Світового банку) «Енергоефективність у житловому секторі України», що здійснюється за фінансування Швейцарської Конфедерації.

Проведено 10 семінарів «Як створити ОСББ» (для ініціативних груп зі створення ОСББ).

До участі зголосилося понад 350 осіб, з них близько 200 осіб пройшли навчання.

Тренерами Академії стали:

  • доктор наук з державного управління, доцент Наталія Олійник;
  • експерт проекту USAID «Муніципальна енергетична реформа в Україні», член правління ОСББ «Молодіжний-15», юрист Дмитро Левицький;
  • голова ОСББ «Мотор» Вікторія Погорєлова;
  • технічні фахівці з енергозбереження Андрій Берестян, В’ячеслав Євтушенко та Олексій Білецький.

Навчально-практичні тури для представників ОСББ та ОМС

У лютому 2016 року стартував проект «Практичний досвід енергомодернізації багатоквартирних житлових будівель з залученням банківських кредитів» (м. Луцьк) за підтримки IFC (група Світового банку) «Енергоефективність у житловому секторі України».

Загалом проведено 9 навчальних поїздок для голів діючих ОСББ Києва, Львова, Житомира, Рівного, Дніпра, Запоріжжя, Кривого Рогу, Одеси, Маріуполя та Краматорська. Участь у проекту взяли 183 учасники.

Програма заходу містила практичну та навчальну складову:

  • об’їзд багатоквартирних будинків з ОСББ, у яких із залученням банківських кредитів реалізовані заходи з термомодернізації;
  • практику з фахівцями та представниками влади м. Луцьк щодо формування тарифів та утримання будинків з мінімальними затратами для населення.

Школа ефективного ОСББ

Наприкінці 2016 року стартував проект «Школа ефективного ОСББ» – унікальний навчальний курс для бажаючих навчитися повноцінному управлінню багатоквартирним будинком.

Завдання Школи – формування конкурентного ринку житлово-комунальних послуг шляхом надання співвласникам інформації про існуючі варіанти відносин у сфері житлово-комунального господарства, можливостей для співвласників щодо обслуговування будинку тощо.

Учасниками першого навчального курсу стали 21 власник квартир у багатоквартирних будинках міста Києва, 15 з яких є головами правлінь діючих ОСББ.

Випускники Школи ефективного ОСББ готові до викликів, які виникають на шляху до відповідального ставлення до власного майна та організації ефективного управління житловим будинком.

 ГАРЯЧА ЛІНІЯ ОСББ 

За місяць роботи «гарячої лінії» надано більше 30 консультації.

Найпоширеніші питання:

  • створення та діяльність ОСББ;
  • отримання статусу неприбутковості;
  • особливості проведення установчих і загальних зборів ОСББ;
  • особливості ведення бухгалтерського обліку, передачі технічної документації тощо.

На «гарячу лінію» звертались:

  • мешканці будинків, де існує ОСББ;
  • члени ініціативних груп;
  • представники консультаційних центрів ОСББ з різних регіонів;
  • представники органів місцевого самоврядування.

 ПАРТНЕРИ 

  • DiXi Group;
  • Реанімаційний пакет реформ;
  • Український кризовий медіа-центр;
  • Асоціація енергоефективності та енергозбереження;
  • Асоціація «Енергоефективні міста України»;
  • Біоенергетична асоціація України;
  • «Український центр європейської політики»;
  • Інститут місцевого розвитку;
  • Інститут суспільно-економічних досліджень та ін.
Попередня новинаНаступна новина

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Вибір редактора